ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ – ΜΑΚΑΜ
με τον Γεράσιμο Σ. Παπαδόπουλο
Τρίμηνο σεμινάριο 12 δίωρων μαθημάτων
Ιανουάριος-Μάρτιος 2018
Έναρξη Παρασκευή 12 Ιανουαρίου 2018, 19:00-21:00

Στο σεμινάριο αυτό θα γίνει μια σύντομη περιδιάβαση στο θεωρητικό σύστημα των μακάμ, με συχνή χρήση παραδειγμάτων τόσο από ομοειδή τραγούδια της ελληνικής παράδοσης και του ρεμπέτικου, όσο και από κομμάτια της λόγιας οθωμανικής μουσικής.

Συγκεκριμένα στα σεμινάρια θα εξεταστούν και αναλυθούν:

  • Το σύστημα της τροπικότητας ως βασικό χαρακτηριστικό όλων των μουσικών ιδιωμάτων της Ανατολής
  • Το σημειογραφικό σύστημα της τουρκικής μουσικής ως μια σχετικά πρόσφατη προσαρμογή του ευρωπαϊκού πενταγράμμου στις ιδιομορφίες της εν λόγω μουσικής παράδοσης
  • Δέκα βασικά μακάμ (Ραστ, Νικρίζ, Νιχαβέντ, Ουσάκ, Χουσεϊνί, Κιουρντί, Σαμπά, Καρτσιγιάρ, Χιτζάζ, Σεγκιάχ) με χρήση παραδειγμάτων στα οποία θα γίνεται μορφολογική ανάλυση

Η παρακολούθηση των μαθημάτων μπορεί να γίνει είτε με χρήση ενός ασυγκέραστου οργάνου (π.χ. νέυ, ούτι, κανονάκι, βιολί κλπ) είτε με χρήση της φωνής.

Πληροφορίες :
Περίοδος διεξαγωγής σεμιναρίου: Ιανουάριος-Μάρτιος 2018
Ημέρα και ώρα: Παρασκευή 19.00-21.00
Τιμή συμμετοχής: 40 ευρώ το μήνα για τους συμμετέχοντες στα σεμινάρια μουσικών οργάνων και τραγουδιού του ΚΕΜΦΑ, 50 ευρώ το μήνα για τους λοιπούς ενδιαφερόμενους

Βιβλιογραφία:

  • Βούλγαρης, Ευγένιος & Βανταράκης, Βασίλης. Το αστικό λαϊκό τραγούδι στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου. Σμυρναίικα και πειραιώτικα ρεμπέτικα 1922-1940. Αθήνα: Fagotto
  • Feldman, Walter. 1996. Music of the Ottoman Court. Makam, Composition and the Early Ottoman Instrumental Repertoire. Βερολίνο: VWB
  • Μαυροειδής, Μάριος. 1999. Οι μουσικοί τρόποι στην Ανατολική Μεσόγειο. Αθήνα: Fagotto
  • Μουράτ, Αϋντεμίρ. 2012. Το τουρκικό μακάμ (μτφρ. Σ. Κομποτιάτη). Αθήνα: Fagotto
  • Τσιαμούλης, Χρίστος & Ερευνίδης, Παύλος. 1998. Ρωμηοί Συνθέτες της Πόλης. Αθήνα: Δόμος

Ο Γεράσιμος Παπαδόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Κύπρο. Σπούδασε φιλολογία, έκανε μεταπτυχιακό στη Γλωσσολογία και είναι υποψήφιος διδάκτορας στη Βυζαντινή Μουσικολογία υπό την επίβλεψη του Αχιλλέα Χαλδαιάκη. Ξεκίνησε να ψέλνει από μικρό παιδί μαζί με τον πατέρα του, ενώ το 2011 πήρε δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής με δάσκαλο τον Γρηγόρη Αναστασίου. Μελέτησε τουρκικό ούτι και θεωρία των μακάμ με τους Χρίστο Τσιαμούλη, Αλέξανδρο Παπαδημητράκη, Yurdal Tokcan και Muhittin Kemal Temel, καθώς και οθωμανικό τραγούδι με τον Ahmet Erdoğdular. Τραγουδά παραδοσιακά και ρεμπέτικα τραγούδια σε διάφορα σχήματα στην Αθήνα, παίζοντας τζουρά και ούτι. Ψέλνει σε διάφορους ναούς της Ελλάδας και του εξωτερικού, και είναι βασικό μέλος των χορωδιών “Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης” και “Ιλισιώτες Ψάλτες”.

 

Κέντρο Ελληνικής Μουσικής “Φοίβου Ανωγειανάκη”
Ευριπίδου 18, 3ος όροφος
τηλ.: 210-3231164
e-mail:
filoi.laikon.organon@gmail.com
facebook: www.facebook.com/kemanogianakis/