Σεμινάριο Master Class: «Οι μουσικές της Πόλης»
με τον Αχιλλέα Απόστολο Τίγκα

Α΄ κύκλος: Η οικογένεια του μακάμ Segah. 3 τρίωρες συναντήσεις

Το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής «Φοίβος Ανωγειανάκης» ξεκινάει μία νέα σειρά σεμιναρίων επιπέδου Master Class για τη μελέτη του συστήματος των παραδοσιακών δρόμων-μακάμ και της μουσικής της Κωνσταντινούπολης. Στον Α΄ κύκλο του σεμιναρίου θα εξεταστεί η ευρύτερη ομάδα μακαμιών της οικογένειας του Segah, συγκεκριμένα τα  εξής: Segah, Müstear, Hüzzam, Irak, Eviç, Evcara.

Θα μελετηθούν για αυτό τον σκοπό αντιπροσωπευτικές συνθέσεις από την Κωνσταντινούπολη του 15ου έως και του 20ου αιώνα που αναδεικνύουν με τον πλέον εύγλωττο τρόπο το μουσικό αμάλγαμα της Πόλης: θρησκευτική μουσική από τις Σούφι αδελφότητες των Μεβλεβί και Μπεκτασί δερβίσηδων, βυζαντινά «κρατήματα» και «δοξολογίες» από τους ψάλτες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, «Φαναριώτικα» τραγούδια και οργανικές συνθέσεις από Ρωμιούς, Αρμένηδες και Εβραίους συνθέτες της Πόλης. Ακόμη θα αναδειχθεί ο αντίκτυπος της μουσικής της Πόλης σε μικρασιάτες συνθέτες του «ρεμπέτικου» τραγουδιού αλλά και σύγχρονους μουσικούς και συνθέτες του ελλαδικού χώρου.

Βασικό μέσο για την κατανόηση της τροπικότητας αλλά και την αποστήθιση μουσικών φράσεων θα αποτελέσει πέρα από την ομαδική μελέτη και ανάλυση των κομματιών και ο προσωπικός αυτοσχεδιασμός («ταξίμι»).

Επίπεδο: Για τη συμμετοχή των ενεργών μαθητών απαιτείται ανάγνωση του πενταγράμμου και ικανοποιητικό επίπεδο σε κάποιο ασυγκέραστο μουσικό όργανο (πχ. ούτι, πολίτικο λαούτο, πολίτικη ή κρητική λύρα, νέυ, βιολί, κανονάκι, κλπ.) ή φωνή. Ενδείκνυται  οι συμμετέχοντες να έχουν βασικές γνώσεις τροπικών συστημάτων.

Το σεμινάριο θα ολοκληρωθεί με συναυλία από επιλεγμένο ρεπερτόριο μουσικής της Κωνσταντινούπολης στον χώρο του ΚΕΜΦΑ.

Διάρκεια: 3 τρίωρες συναντήσεις
Ημερομηνίες: Σάββατο 2 Μαρτίου 2109, ώρα 10:30-13:30
Σάββατο 9 Μαρτίου 2019, ώρα 10:30-13:30
Σάββατο 16 Μαρτίου 2019, ώρα 10:30-13:30

Συνολικό κόστος: 50 € / 20 € ακροατές
Ειδική τιμή για μέλη & μαθητές του ΚΕΜΦΑ: 40 € / 10 € ακροατές.

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

  • Ανδρίκος, Νίκος. 2018. Οι λαϊκοί δρόμοι στο μεσοπολεμικό αστικό τραγούδι. Αθήνα: Τόπος.
  • Βούλγαρης, Ευγένιος & Βανταράκης, Βασίλης. 2006. Το αστικό λαϊκό τραγούδι στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου. Σμυρναίικα και πειραιώτικα ρεμπέτικα 1922-1940. Αθήνα: Fagotto.
  • Feldman, Walter. 1996. Music of the Ottoman Court. Makam, Composition and the Early Ottoman Instrumental Repertoire. Βερολίνο: VWB.
  • Μαυροειδής, Μάριος. 1999. Οι Μουσικοί Τρόποι στην Ανατολική Μεσόγειο. Αθήνα: Fagotto.
  • Μουράτ, Αϋντεμίρ. 2012. Το τουρκικό μακάμ(μτφρ. Σ. Κομποτιάτη). Αθήνα: Fagotto.
  • Τσιαμούλης, Χρίστος & Ερευνίδης, Παύλος. 1998. Ρωμηοί Συνθέτες της Πόλης. Αθήνα: Δόμος.

Ο Αχιλλέας – Απόστολος Τίγκας γεννήθηκε στον Βόλο το 1984. Από πολύ μικρή ηλικία ξεκίνησε σπουδές στην κλασική ευρωπαϊκή και στη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική. Είναι διπλωματούχος Βυζαντινής μουσικής του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης (τάξη Π. Παππαεμμανουήλ) και πτυχιούχος Αρμονίας του Μακεδονικού Ωδείου Θεσσαλονίκης (τάξη Δ. Αθανασιάδη). Είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κατεύθυνση παραδοσιακής μουσικής, ειδίκευση νέυ (επιβλέπων καθηγητής Χ. Μπάρμπας). Είναι επίσης κάτοχος Master από το Istanbul Technical University, τμήμα Μ.Ι.Α.Μ. (Center for Advanced Studies in Music) με ειδίκευση στην ερμηνεία της οθωμανικής μουσικής στο νέυ και διδάσκοντα τον περίφημο δεξιοτέχνη νεϋζέν Dr. Süleyman Ergüner. Από τον Μάιο του 2014 είναι υποψήφιος διδάκτορας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, τμήμα Μουσικών σπουδών, υπό την εποπτεία του Καθηγητή κ. Αχιλλέα Χαλδαιάκη. Δάσκαλοί του στο νέυ, τους παραδοσιακούς αυλούς και την θεωρία των Μακάμ υπήρξαν μερικοί από τους πλέον καταξιωμένους ερμηνευτές και δασκάλους στο είδος τους σε Ελλάδα και εξωτερικό όπως οι Χάρης Λαμπράκης, Σωκράτης Σινόπουλος, Μάνος Αχαλινωτόπουλος, Χρίστος Τσιαμούλης, Ömer Erdoğdular, Ali Tan, Şehvar Beşiroğlu.
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος πολλών μουσικών σχημάτων («ΕΟ», «Mounajat», «EBED trio», Μουσικό Σύνολο «Τερπνόν») που πειραματίζονται με σύγχρονο ήχο πάνω στις μουσικές παραδόσεις της Μεσογείου. Έχει συμμετάσχει σε πληθώρα συναυλιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό με επιφανής μουσικούς από τoν ευρύτερο χώρο της Μεσογείου όπως οι: Sumru Agiruruyen (Τουρκία), Lamia Bedioui (Τυνησία), Ziad Razab (Συρία), Efren Lopez Sanz (Ισπανία), Ζωή Τηγανούρια (Ελλάδα).